Complexe vraagstukken eenvoudig monitoren

Een ervaren gebrek aan grip op het sociale domein, verleidt gemeenten tot het nemen van meer
bureaucratische beheersmaatregelen met meer en gedetailleerdere verantwoordingsvragen en een
toename van de administratieve last tot gevolg 1 . Tegelijkertijd biedt al die verstrekte
verantwoordingsinformatie nog steeds geen antwoord op de vraag: doen we in de jeugdhulp de juiste
dingen? Onlangs voerden we in opdracht van de Nationaal Rapporteur Mensenhandel en Seksueel
Geweld tegen Kinderen een onderzoek uit naar de vraag hoe we kunnen monitoren of we binnen de
jeugdhulp de juiste dingen doen voor kinderen die te maken hebben met kindermishandeling en
seksueel geweld 2 . De inzichten die dat opleverde zijn breed toepasbaar in de jeugdsector. In dit artikel
schetsen we eenvoudige manieren van monitoring die recht doen aan de complexiteit van de
jeugdsector, die tot minder administratieve last leiden en die bijdragen aan het beantwoorden van de
vraag: doen we de juiste dingen?

Gerelateerd onderzoek | 23-06-2020 | 15:06

Lees publicatie

Jeugdhulp bij kindermishandeling en seksueel geweld: doen we de juiste dingen?

Dit onderzoek gaat over zinvol monitoren van hulp bij kindermishandeling en seksueel geweld. Welke
mogelijkheden zijn er om beter zicht te krijgen op de jeugdhulp die geboden wordt in geval van
mishandeling van of seksueel geweld bij kinderen?

Gerelateerd onderzoek | 23-06-2020 | 15:06

Lees publicatie

Verkenning taakgericht werken in Jeugdwet en Wmo

De taakgerichte uitvoeringsvariant staat in de belangstelling, nu gemeenten zich in de doorontwikkeling van de inrichting van het sociaal domein beraden op alternatieve wijzen van sturing en inkoop.  Er zijn hoge verwachtingen van het taakgericht werken. De eerste ervaringen van gemeenten die dat doen zijn positief: het stimuleert de transformatie en draagt bij aan administratieve lastenverlichting en financiële beheersbaarheid. Er zijn ook veel vragen en beelden rondom taakgericht werken: wat betekent het, hoe doe je dat in de praktijk, en waarin verschilt het eigenlijk van de andere varianten?  Om op korte termijn tegemoet te kunnen komen aan die vragen heeft het ministerie van VWS Partners in Jeugdbeleid en Netwerk Nobis daarom gevraagd onderzoek te doen naar de huidige stand van het land op het gebied van taakgericht werken en een eerste, voorlopige beschrijving te geven van de kernelementen en de stappen die nodig zijn om te komen tot een inrichting daarvan.  Dat heeft geresulteerd in deze Verkenning taakgericht werken in Jeugdwet en Wmo. 

Gerelateerd onderzoek | 10-03-2020 | 12:03

Lees publicatie

Meisjes stijgen meer boven schooladvies uit dan jongens

In 2017/’18 zaten meisjes in het derde leerjaar van het voortgezet onderwijs vaker dan jongens op een hoger niveau dan het definitieve advies dat ze kregen in groep 8.

Onderwijs | 11-12-2018 | 00:12

Lees publicatie

2016 – vormgeven aan verantwoording

Dit handboek laat zien wat alternatieve vormen van verantwoording zijn en welke verschillende vormen van evalueren, oordelen én leren betrokkenen bij de decentralisaties van de jeugdhulp kunnen benutten. Het handboek biedt zo een leidraad om publieke verantwoording passend vorm te geven.

Gerelateerd onderzoek | 06-11-2018 | 16:11

Lees publicatie

Gepaste zorg voor kinderen met ADHD - Verkennend onderzoek naar de verschillen in aanpak voor kinderen met ADHD

Verkennend onderzoek naar de verschillen in aanpak voor    kinderen met ADHD. Uitgevoerd door Argos Advies in opdracht van het ministerie van VWS. Auteurs: Truus Vernhout, Sophie Hospers

Gerelateerd onderzoek | 13-04-2018 | 13:04

Lees publicatie

Leidraad toegang preventief-ambulant

Hulpmiddel voor onderscheid jeugdhulp en preventie bij beleidsinformatie Jeugd. 

Gerelateerd onderzoek | 13-04-2018 | 13:04

Lees publicatie

Smaken verschillen - Een inventarisatie van de 3 uitvoeringsvarianten in het jeugdstelsel

Gerelateerd onderzoek, uitgevoerd door Merel Leijse van de Hogeschool van Amsterdam in opdracht van Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Gerelateerd onderzoek | 13-04-2018 | 13:04

Lees publicatie

Helft leerlingen praktijkonderwijs haalt diploma

Het praktijkonderwijs richt zich op leerlingen die waarschijnlijk geen diploma kunnen halen. Uit CBS-cijfers over de leerlingen die het praktijkonderwijs in 2012/’13 verlieten, blijkt dat meer dan de helft hier drie jaar later wel in was geslaagd. Bijna een kwart was zelfs in het bezit van een mbo-2-diploma of hoger, wat geldt als startkwalificatie voor de arbeidsmarkt.

Onderwijs | 12-02-2018 | 00:02

Lees publicatie

Meer jongens op speciale scholen

In de periode 2003/’04 – 2011/’12 is het aantal leerlingen op speciale scholen met 30 procent toegenomen. Die toename zit vooral in het voortgezet onderwijs. Met name steeg het aantal jongens in cluster 4 van het speciaal voortgezet onderwijs, dat bedoeld is voor leerlingen die zeer moeilijk opvoedbaar zijn of een ernstige ontwikkelingsstoornis hebben.

Onderwijs | 10-12-2012 | 10:12

Lees publicatie