Krijgen jongeren in Caribisch Nederland wel eens te maken met pesten? Wat doen ze zoal in hun vrije tijd? En wat zijn hun toekomstplannen na het afstuderen? Dit en meer is terug te vinden in het Scholierenonderzoek Caribisch Nederland dat eind 2020 voor het eerst werd uitgevoerd. Het Scholierenonderzoek is onderdeel van de Landelijke Jeugdmonitor die het CBS in samenwerking met het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) uitvoert.
Lees publicatie
In 2017/’18 zaten meisjes in het derde leerjaar van het voortgezet onderwijs vaker dan jongens op een hoger niveau dan het definitieve advies dat ze kregen in groep 8.
Lees publicatie
Dit handboek laat zien wat alternatieve vormen van verantwoording zijn en welke verschillende vormen van evalueren, oordelen én leren betrokkenen bij de decentralisaties van de jeugdhulp kunnen benutten. Het handboek biedt zo een leidraad om publieke verantwoording passend vorm te geven.
Lees publicatieVerkennend onderzoek naar de verschillen in aanpak voor kinderen met ADHD. Uitgevoerd door Argos Advies in opdracht van het ministerie van VWS. Auteurs: Truus Vernhout, Sophie Hospers
Lees publicatieHulpmiddel voor onderscheid jeugdhulp en preventie bij beleidsinformatie Jeugd.
Lees publicatieGerelateerd onderzoek, uitgevoerd door Merel Leijse van de Hogeschool van Amsterdam in opdracht van Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Lees publicatieHet praktijkonderwijs richt zich op leerlingen die waarschijnlijk geen diploma kunnen halen. Uit CBS-cijfers over de leerlingen die het praktijkonderwijs in 2012/’13 verlieten, blijkt dat meer dan de helft hier drie jaar later wel in was geslaagd. Bijna een kwart was zelfs in het bezit van een mbo-2-diploma of hoger, wat geldt als startkwalificatie voor de arbeidsmarkt.
Lees publicatieIn de periode 2003/’04 – 2011/’12 is het aantal leerlingen op speciale scholen met 30 procent toegenomen. Die toename zit vooral in het voortgezet onderwijs. Met name steeg het aantal jongens in cluster 4 van het speciaal voortgezet onderwijs, dat bedoeld is voor leerlingen die zeer moeilijk opvoedbaar zijn of een ernstige ontwikkelingsstoornis hebben.
Lees publicatieHet aandeel jongeren van 18 tot 25 jaar dat onderwijs volgt of over een startkwalificatie beschikt is sinds 2001 sterk toegenomen. De toename is vooral zichtbaar bij jongeren van niet-westers allochtone herkomst. Van de vier grote steden had vooral Den Haag een sterke stijging.
Lees publicatieIn Nederland is één op de tien niet-onderwijsvolgende jongeren niet aan het werk, maar wel bereid om te werken. Het merendeel van hen is ook actief op zoek naar werk en direct beschikbaar. Het aantal werkwillende, niet-onderwijsvolgende jongeren is vergeleken met het derde kwartaal van 2008 licht toegenomen.
Lees publicatie