Dit onderzoek heeft de volgende doelstellingen
1. Inzicht in het aantal kinderen in de opvang, zowel in de vrouwenopvang als de maatschappelijke opvang.
2. Inzicht in hoeverre men al bekend is met de ‘normen’/het normenkader t.a.v. kinderen in de opvang.
3. Ontwikkeling van een gespreksleidraad als hulpmiddel om het gesprek op gang te brengen tussen gemeenten en
opvangorganisaties over verbetering van de positie van kinderen in de opvang en hoe daarbij gebruik gemaakt
kan worden van de kwaliteitseisen uit het normenkader.
Een ervaren gebrek aan grip op het sociale domein, verleidt gemeenten tot het nemen van meer
bureaucratische beheersmaatregelen met meer en gedetailleerdere verantwoordingsvragen en een
toename van de administratieve last tot gevolg 1 . Tegelijkertijd biedt al die verstrekte
verantwoordingsinformatie nog steeds geen antwoord op de vraag: doen we in de jeugdhulp de juiste
dingen? Onlangs voerden we in opdracht van de Nationaal Rapporteur Mensenhandel en Seksueel
Geweld tegen Kinderen een onderzoek uit naar de vraag hoe we kunnen monitoren of we binnen de
jeugdhulp de juiste dingen doen voor kinderen die te maken hebben met kindermishandeling en
seksueel geweld 2 . De inzichten die dat opleverde zijn breed toepasbaar in de jeugdsector. In dit artikel
schetsen we eenvoudige manieren van monitoring die recht doen aan de complexiteit van de
jeugdsector, die tot minder administratieve last leiden en die bijdragen aan het beantwoorden van de
vraag: doen we de juiste dingen?
Dit onderzoek gaat over zinvol monitoren van hulp bij kindermishandeling en seksueel geweld. Welke
mogelijkheden zijn er om beter zicht te krijgen op de jeugdhulp die geboden wordt in geval van
mishandeling van of seksueel geweld bij kinderen?
De taakgerichte uitvoeringsvariant staat in de belangstelling, nu gemeenten zich in de doorontwikkeling van de inrichting van het sociaal domein beraden op alternatieve wijzen van sturing en inkoop. Er zijn hoge verwachtingen van het taakgericht werken. De eerste ervaringen van gemeenten die dat doen zijn positief: het stimuleert de transformatie en draagt bij aan administratieve lastenverlichting en financiële beheersbaarheid. Er zijn ook veel vragen en beelden rondom taakgericht werken: wat betekent het, hoe doe je dat in de praktijk, en waarin verschilt het eigenlijk van de andere varianten? Om op korte termijn tegemoet te kunnen komen aan die vragen heeft het ministerie van VWS Partners in Jeugdbeleid en Netwerk Nobis daarom gevraagd onderzoek te doen naar de huidige stand van het land op het gebied van taakgericht werken en een eerste, voorlopige beschrijving te geven van de kernelementen en de stappen die nodig zijn om te komen tot een inrichting daarvan. Dat heeft geresulteerd in deze Verkenning taakgericht werken in Jeugdwet en Wmo.
Lees publicatie
Een data-analyse door Garage2000 in samenwerking met AHTI en de gemeente Amsterdam naar gemeenten met substantieel minder jongeren in de jeugdhulp, in opdracht van het ministerie van VWS.
Lees publicatie
Dit is het verdiepend onderzoek naar jeugdhulp. Dit onderzoek bestaat uit drie onderdelen:
1) Een analyse van de volume-ontwikkeling, die zichtbaar is in de beleidsinformatie Jeugd;
2) Een analyse van de aanvragen in het Fonds Tekortgemeenten;
3) Een benchmarkanalyse van de uitvoering van de Jeugdwet.
De Stuurgroep Zorglandschap (zijnde de VNG, de Branches Gespecialiseerde Zorg voor de Jeugd (BGZJ) en de ministeries van JenV en VWS) heeft de aanvragen van de 42 jeugdzorgregio’s voor het Transformatiefonds beoordeeld. Deze overzichtsrapportage van Significant geeft inzicht in de 42 transformatieplannenplannen langs de zes verschillende actielijnen uit het programma ‘Zorg voor de Jeugd’.
Lees publicatie
Het doel van dit onderzoek van jb Lorenz is inzicht krijgen in welke factoren de mate van administratieve lasten verklaren in termen van verantwoordingseisen bij jeugdhulp-aanbieders in drie jeugdhulpregio’s, en wat daarbij het efect is van hoofd- en onderaannemerschap. Door verschillen en de oorsprong van administratieve lasten te verklaren en af te zetten tegen deze specifeke vorm van opdrachtgeverschap, wordt tevens een uitspraak gedaan over de mogelijkheden om administratieve lasten te vermijden of te verminderen.
Lees publicatie
Deze rapportage vormt de neerslag van een onderzoek naar een mogelijk gebrek aan tijdige en passende vervolghulp voor jongeren die in een JeugdzorgPlus instelling zijn geplaatst. Sophie Hospers coaching en advies heeft dit onderzoek uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van VWS.
Lees publicatie
Dit handboek laat zien wat alternatieve vormen van verantwoording zijn en welke verschillende vormen van evalueren, oordelen én leren betrokkenen bij de decentralisaties van de jeugdhulp kunnen benutten. Het handboek biedt zo een leidraad om publieke verantwoording passend vorm te geven.
Lees publicatie